1r D’ESO TREBALLA UN PROJECTE AMB LA TEMÀTICA DE L’ASSETJAMENT

L’alumnat de 1r d’ESO de Xúquer Centre Educatiu, des de l’àrea de Valencià ha treballat un projecte on el tema central ha estat l’assetjament a les aules durant la 3a avaluació.
L’inici del projecte va ser la lectura de La mosca, assetjament a les aules, de Gemma Pascual i Escrivà. Una lectura en l’aula col·lectiva en veu alta que ha servit per activitats posteriors de reflexió i plasmació de conclusions.
Tot el procès de treball ha estat de manera cooperativa, on cadascú aportava el que millor que sabia fer per aconseguir un treball complet.
S’ha investigat el primer cas que es va donar a Espanya d’assetjament escolar, l’adolescent Jokin, com a introducció a la lectura, s’ha treballat l’escolta activa i la comprensió oral durant la lectura, han realitzat treballs en equip de recerca d’informació per plasmar murals amb causes, conseqüències i maneres de sentir segons la víctima i l’assetjador/a, s’han buscat estadístiques sobre els casos d’assetjament, s’han realitzat exposicions orals en equips i s’ha pres consciència de les diferents realitats de l’aula.
S’ha visualitzat la pel·lícula de El senyor de les mosques, adaptació de la novel·la de William Golding, ja que en l’obra de Gemma Pascual es feien moltes referències i era necessari omplir eixos buits que ens ajudarien a interpretar correctament molts dels passatges del llibre.
També s’ha interpretat la lectura del poema de La mosca de Joan Brossa, element indispensable per conèixer els sentiments de la protagonista.
L’elecció de la temàtica ha estat perquè encara que no ens agrade, és una realitat latent que cal treballar per intentar previndre i també és necessari donar alternatives de reacció davant situacions injustes, tant a les víctimes com a aquelles persones que presencien una situació d’assetjament i callen, en definitiva, cal ensenyar-los a ser crítics i crítiques tant amb ells i elles com amb la resta.